marți, aprilie 27, 2010

nu am nimic cu Orsova!!!


Despre Orşova şi orşoveni

Poate nu aş fi vorbit niciodată atât de des şi de aprig despre aşazisul municipiu Orşova, dacă, ieri, un cetăţean a sunat şi s-a dovedit extrem de nemulţumit de faptul că în unul dintre comentariile mele am numit urbea îngenuncheată de primarul Constantin Adrian Brăgaru, zis şi COBRA, „funebra şi mizera Orşovă”. Am numit-o aşa, nu pentru că ar fi aşa, ci pentru că aşa a ajuns, după ce a fost devastată în toate modurile posibile.

Să explicăm mai întâi cuvintele folosite, aşa cum sunt ele consemnate în DEX, pentru ca apoi să explicăm concret de ce a trebuit să vorbim atât de trist despre, aş spune, biata urbe numită Orşova. Aşadar, despre „FUNÉBRU”, în DEX se spune: „Care ţine de procesul înmormântării unei personalităţi; de înmormântare; mortuar; funerar. Care evocă ideea morţii; care suscită o tristeţe profundă; plin de o tristeţe sumbră; funest. /funebre, lat. funebris”.   Despre „MIZÉR, -Ă”, DEX spune:adj. (Liv.) Sărman, sărac, nenorocit; vrednic de milă, de compătimire. [< lat. miser]”. Cam asta ar fi în linii mari explicaţia, ca să nu mai vorbin de faptul că orice cuvânt are mai multe înţelesuri şi poate fi folosit grav, ironic sau maliţios, după cum doreşte cel care mânuieşte fraza. Referindu-mă la „funebru”, nu am dorit decât să nominalizez un oraş, din păcate pentru toată lumea, „care suscită o tristeţe profundă; plin de o tristeţe sumbră; funest”. Atunci când am numit oraşul cu pricina, pentru că eu nu îi pot sub nicio formă spune municipiu, „mizer”, am dorit să atrag atenţia asupra explicaţiei şi a conotaţiei exacte decupate, mai sus, din DEX: „Sărman, sărac, nenorocit, vrednic de milă, de compătimire”. Poate cineva să îmi demonstreze că este altfel oraşul care ar trebui să fi ajuns în ultimii 20 de ani o perlă turistică? Vrea cineva să mă contrazică şi să îmi spună că nu este mizerie, la propriu, în Orşova, din cauză că primarul are bani cu nemiluita pentru bănci, pentru utilaje şi vechituri aduse de prietenii domniei sale din parcurile de second-hand ale Europei, dar nu are bani pentru salubritate? Vrea cineva să îmi spună că are vreo noimă să afişezi chiar la intrarea în mica urbe, mormane de gunoi şi borduri scufundate în nisip, nerăzuite de ani de zile? De aceea am vrut să mă exprim dur şi abrupt la adresa acestui oraş. Indiferent dacă orgoliile rănite ale celor care niciodată nu au fost de acord cu împărţirea teritorial – administrativă a ţării, împărţire care a trimis Orşova din Banat în Oltenia, aceste orgolii mai persistă, Orşova este teritorial în Mehedinţi, iar eu, ca mehedinţean, sunt profund indignat să văd cum se alege praful de minunea de la malul Golfului Cerna. Câte oraşe din lume au primit de la natură atâtea frumuseţi şi atâta potenţial, pe care aici nu îl exploatează nimeni? Probabil că foarte puţine. Orşova ar putea fi, stimate domn, care aţi sunat pentru a vă declara nemulţumit de apelativele „funebru” şi „mizer” atribuite de mine oraşului dumneavoastră, Orşova ar putea fi un oraş turistic în care să acosteze vasele de croazieră, în care să se practice sporturi nautice şi drumeţii, în care să se trăiască numai din turism şi în care să fie oameni foarte bogaţi, Orşova ar putea fi un imperiu financiar şi turistic, dacă dumneavoastră, domnule cititor nemulţumit, v-ar durea grija de oamenii nesătui pe care îi alegeţi să vă conducă mai mult decât de comentariile celor care doresc să vă reaprindă speranţa! Despre orşoveni nu pot spune decât că sunt oameni minunaţi şi comunicativi, dar apăsaţi de drama propriului lor paradis zdrobit de iresponsabilitatea unor aleşi.

Un comentariu:

  1. Buna ziua.
    Eu din momentul in care am descoperit acest blog sunt prezenta aici si citesc cu tristete si amaraciune tot ce se intampla in orasul meu.Domnule Romeo sunt complet de partea dumneavoastra,orasul ar putea fii un imperiu comercial.Insa se pare ca unii domni vor sa le fie colosale conturile personale in banci.Orsova este mizera,trista,ca un vulcan stins,fara viata.Poate ,da,nu contraznic,unora le convine sa scoata bani din mizeria orasului.Din nefericire aveti dreptate.Orsova e cenusareasa Dunarii.
    ...Ve.Ve.

    RăspundețiȘtergere

comentați