Interviu cu Excelenţa Sa, domnul Daniel Banu,
ambasadorul extraordinar şi plenipotenţiar al României la Belgrad
România urmăreşte şi sprijină visul european al ţării
vecine şi prietene, Serbia, dar nu face rabat de la o monitorizare atentă a
respectării drepturilor minorităţii româneşti din această ţară, în accepţiunea
valorilor europene în materie de minorităţi naţionale. Ambasadorul României la
Belgrad explică pe larg situaţia.
Reporter: Domnule ambasador, comunitatea românească din
Serbia trece printr-o perioadă destul de dificilă şi după cum ştiţi este
puternic grevată de disensiunile dintre lideri şi dintre organizaţii, dar şi de
ciocnirea inevitabilă cu distructivul concept: o etnie – trei minorităţi
(români, vlahi şi români/vlahi). Cum se poziţionează Ambasada faţă de această
situaţie?
Daniel Banu: România, şi implicit Ambasada
României la Belgrad, a considerat întotdeauna că referirea la persoanele
aparţinând minorităţii naţionale române din Serbia cuprinde toţi cetăţenii
acestei ţări care îşi asumă spiritualitatea românească şi legăturile culturale,
religioase şi de limbă cu România, indiferent de regiunea în care locuiesc sau
de denumirea sub care sunt cunoscuţi - români sau „vlahi”.
Trebuie spus foarte clar că
românii din Serbia, inclusiv românii-vlahi din Valea Timocului sunt cetățeni ai Serbiei. Prin politica
sa faţă de comunităţile de români din vecinătate, România îi încurajează pe
etnicii români să fie cetăţeni fideli şi loiali statelor în care trăiesc și să fie un factor de
stabilitate și prosperitate al acestora.
Pe de altă parte însă,
identitatea naţională istorică desemnată prin termenul ”vlah” nu aparţine doar
românilor-vlahilor din Serbia, respectiv Văii Timocului, ci tuturor românilor
din spaţiul balcanic, până la Marea Neagră. Să nu uităm că înainte de 1940,
chiar sârbii denumeau Ţara Românească drept Vlașka, iar populaţia de pe acest
teritoriu - ”vlahă”.
Chiar şi în ziua de astăzi,
anumite biserici slave folosesc pentru adresarea către Patriarhul Bisericii
Ortodoxe Române termenul de vlah, numindu-l ”vlașki patriah Daniel”, cum este,
de exemplu, cazul Cehiei.
În consecinţă, termenul de
”vlah” nu poate fi atribuit unei etnii distincte de cea română, deoarece acesta
face parte din însăşi identitatea naţională a românilor şi a României. Nu
există nici un acord, ştiinţific sau de altă natură, care să stabilească dacă
românii dintre Carpaţi şi Dunăre sunt „diferiţi” faţă de ceilalţi români sau sunt
„români deosebiţi de vlahii din Serbia”.
Rep: Oficializarea
rezultatelor recensământului scoate la iveală o adevărată dramă a românilor din
Serbia, scăderea la jumătate a românilor şi o scădere considerabilă a numărului
de vlahi, dar persistenţa suficientă a populaţiei vlahe. Va fi asta o problemă
pentru România în efortul a apărare a valorilor identitare româneşti de aici?
D.B.: Într-adevăr, rezultatele recensământului
populaţiei din Serbia au reliefat o scădere importantă a numărului de etnici
români, situaţie cauzată de mai mulţi factori, printre care pot aminti tendinţa
generală de descreştere demografică, migraţia în alte ţări în căutarea unor
condiţii de trai mai bune, poate şi o anumită indiferenţă faţă de declararea
apartenenţei etnice.
Cu toate acestea, fără a lua
neapărat în calcul rezultatele recensământului populaţiei, România îşi doreşte
ca toţi cetăţenii sârbi care îşi asumă identitatea română, indiferent de
regiunea în care locuiesc şi etnonimul sub care sunt cunoscuţi, să se poată
bucura de drepturile la educaţie, serviciu religios în limba maternă, acces la
mass-media, reprezentare în forurile politice locale şi naţionale. Acestea sunt
drepturi fireşti, care se circumscriu ansamblului de valori europene comune,
fiind drepturi fundamentale (consacrate în cazul UE sub denumirea de criterii
politice de la Copenhaga) pentru orice stat care doreşte să intre în
familia europeană.
Rep.: Ce părere aveţi despre
încercările repetate de implementare a limbii vlahe şi a acelui alfabet vlah în
viaţa comunităţii, încercări susţinute atât de CNMV, cât şi de un grup de
ideologi ai acestui organism?
Protocolul semnat la 1 martie
2012, de către Reprezentanţii Permanenţi ai României şi Serbiei la UE,
reprezintă primul document al Comisiei Mixte româno-sârbe care tratează pe fond
problematica minorităţii române din Serbia, respectiv a minorităţii sârbe din
România. Protocolul conţine o serie de angajamente concrete în vederea
protejării drepturilor persoanelor aparţinând minorităţilor naţionale. Aceste
angajamente variază de la reprezentarea parlamentară a minorităţilor naţionale,
la autorizaţiile de construire a unor biserici sau asigurare a dreptului la
educaţie în limba maternă.
Poziţia părţii române, aşa cum
este reflectată şi în textul Protocolului, este aceea că divizarea între români
şi „vlahi”, practicată în Serbia, este artificială şi nejustificată, neexistând
nicio bază ştiinţifică sau dovezi care să susţină această distincţie, nici
chiar la nivelul denumirii utilizate: „vlah” desemnează, pentru popoarele
slave, persoanele de origine română.
Protocolul din martie 2012
include o menţiune clară şi expresă privind dreptul de liberă asumare a
identităţii naţionale. Din această perspectivă, orice proces de standardizare
artificială a limbii „vlahe” în Serbia afectează dreptul la liberă asumare a
identităţii minoritare culturale, inclusiv lingvistice, a românilor care
trăiesc în Valea Timocului.
În plus, chiar şi în Raportul
privind situaţia minorităţilor naţionale din Voivodina şi a minorităţii
naţionale române din Serbia, întocmit în februarie 2008 de către raportorul
Comisiei pentru Afaceri Juridice şi Drepturile Omului din cadrul Consiliului
Europei, Jurgen Herrmann, se specifică în mod clar că „vlahii sunt un grup
etnic prezent în Serbia şi statele învecinate, înrudit cultural şi lingvistic
cu românii”.
Guvernul român acordă o
atenţie deosebită situaţiei minorităţii româneşti de pe întreg teritoriul
Serbiei, în general, şi a românilor din Valea Timocului, în special, fiind pe
deplin conştient de dificultăţile cu care se confruntă aceştia. În ceea ne
priveşte, vom continua demersurile pentru ca să nu mai existe standarde
diferite între românii din Valea Timocului şi cei din Voivodina.
Rep.: Vedeţi posibilă o
unificare a conceptelor şi a organizaţiilor româneşti, în aşa măsură încât să
poată ataca alegerile pentru viitorul consiliu al minorităţii?
D.B.: Ambasada României la Belgrad, precum şi oficialii
români, până la cel mai înalt nivel, au transmis în repetate rânduri
reprezentanţilor minorităţii naţionale române mesaje de unitate şi colaborare,
de depăşire a animozităţilor de grup sau personale, în vederea identificării
celor mai bune soluţii pentru realizarea propriilor deziderate. Sper că aceste
mesaje au fost recepţionate în mod corect de etnicii români şi vor demara o
colaborare concretă între organizaţiile româneşti, pentru păstrarea şi promovare a identităţii naţionale şi a valorilor
culturale şi spirituale româneşti în Serbia.
Alegerile pentru Consiliile
Minorităţilor Naţionale reprezintă un proces intern al acestora, etnicii români
şi organizaţiile pe care le reprezintă urmând a se organiza, în conformitate cu
prevederile legale în acest domeniu, pentru participarea la procesul electoral.
Aşa cum este şi firesc, etnicii români sunt singurii în măsură să decidă cu
privire la cei care îi vor reprezenta în relaţia cu autorităţile sârbe şi care
vor deţine un rol major în coordonarea şi chiar finanţarea activităţilor pe
linia păstrării limbii materne, educaţiei, mass-media şi serviciului religios
în limba română.
Rep.: Ce ne puteţi spune
despre perspectivele de introducere a limbii române în şcolile din Valea
Timocului, plecând de la oportunitatea oferită în acest sens de autorităţile
sârbe?
D.B.: România îşi doreşte ca toţi cetăţenii Serbiei
care îşi asumă identitatea română, indiferent de regiunea în care locuiesc, să
se poată bucura de drepturile specifice la educaţie, serviciu religios în limba
maternă, acces la mass-media, reprezentare în forurile politice locale şi
naţionale.
Partea sârbă s-a angajat în urma
discuţiilor purtate atât la nivel bilateral, cât şi în format internaţional să
introducă în 2013 clase cu predare în limba română în şcolile din Serbia de
răsărit. Ambasada României la Belgrad va continua să observe disponibilitatea
autorităţilor sârbe în acest domeniu şi să se implice activ în cadrul acestui
proces, pentru facilitarea dialogului organizaţiilor româneşti cu autorităţile
sârbe responsabile în vederea introducerii educaţiei în limba maternă în Serbia
de nord-est, în strictă şi deplină conformitate cu prevederile legale interne
din Serbia.
În continuare, este necesară o
mobilizare a liderilor românilor timoceni, în scopul realizării tuturor
demersurilor necesare din punct de vedere al legislaţiei sârbe în domeniu. În
acest sens, vreau să salut recenta înfiinţare a Asociaţiei de Părinţi care
promovează ideea educaţiei în limba română, condusă de către doamna Iasmina
Glisici.
Rep.: Remarcaţi vreo schimbare
de atitudine faţă de ideea europeană, din partea Serbiei şi a instituţiilor
statului?
D.B.: România a fost şi este un
susţinător ferm al integrării Republicii Serbia în Uniunea Europeană.
Criteriile care au fost stabilite pentru avansarea Serbiei în acest dosar,
îndeosebi pentru obţinerea datei deschiderii negocierilor de aderare a Serbiei la
UE, sunt foarte clare. Este vorba, în primul rând, despre înregistrarea de
progrese tangibile în dialogul Belgrad-Pristina, şi, secvenţial, în
implementarea acordurilor realizate între cele două părţi.
Un al doilea obiectiv
important este procesul de reformă internă din Serbia, în special în domeniul
statului de drept, cu obiective care privesc lupta împotriva corupţiei,
asigurarea libertăţii presei, a drepturilor minorităţilor naţionale, etc. De
asemenea, la fel de importantă rămâne reforma justiţiei din Serbia. În ceea ce
priveşte criteriile economice, Serbia se confruntă, similar cu unele state
europene, cu dificultăţi de ordin economic şi financiar, iar măsurile necesare
vizează consolidarea disciplinei bugetare şi asigurarea stabilităţii sale macroeconomice.
Pe de altă parte, mesajele
venite de la Bruxelles sunt în sensul că instituţiile europene vor sprijini
Serbia în planul integrării sale europene şi vor asigura întregul suport
politic, financiar şi tehnic necesar. În ceea ce priveşte abordarea Serbiei faţă de
această tematică, Concluziile Consiliului European din decembrie 2012
menţionează că Belgradul a înregistrat progrese pe traseul său european, dar că
mai sunt necesare, în continuare, măsuri de reformă în domeniul consolidării
democraţiei şi a statului de drept, în justiţie şi economie, precum şi progrese
în materia drepturilor omului şi a protecţiei minorităţilor naţionale. În
privinţa recomandării cu privire la începerea negocierilor de aderare a Serbiei
la UE, Comisia Europeană va întocmi în perioada următoare un raport cu privire
la îndeplinirea, de către Serbia, a tuturor aceste criterii, în special
prioritatea-cheie legată de evoluţiile în dosarul Kosovo. Prin urmare, ne
exprimăm încrederea că Serbia va continua să realizeze progrese atât în
normalizarea dialogului dintre Belgrad şi Priştina, cât şi în procesul său de
reformă internă.
Rep.: Ştiu că faceţi eforturi mari pentru
consolidarea unor relaţii economice bilaterale româno-sârbe, în interesul
sprijinirii comunităţii româneşti şi din această perspectivă, iar aici apreciez
participarea la înfiinţarea Forumului de Afaceri Româno – Sârb de la Veliko
Gradişte. Există speranţele unei concretizări a situaţiei, în sensul creării de
locuri de muncă, de schimburi comerciale şi de dezvoltare a relaţiilor
bilaterale?
D.B.: Relația dintre România și Serbia în plan economic a
fost întotdeauna specială, în principal datorită potenţialului existent şi încă
neutilizat suficient între economiile celor două state, ţinând cont de
complementaritatea acestora. Acest aspect ne-a permis în 2012, în pofida crizei
economice mondiale şi a vicisitudinilor naturale, să menţinem la un nivel
semnificativ volumul schimburilor bilaterale. La 30 noiembrie 2012, acesta s-a
cifrat la 1,15 miliarde USD (foarte aproape de nivelul celor 1,3 miliarde USD
înregistrate în 2011), Serbia fiind, din această perspectivă, cel mai important
partener comercial al României din zona Balcanilor de Vest.
Această situaţie ne obligă să
acordăm o atenţie deosebită procesului de identificare de noi oportunităţi de
afaceri sau de posibilităţi de nişă în planul interacţiunii bilaterale de care
pot beneficia agenţii economici din ambele state. Bineînţeles, înfiinţarea
Clubului de Afaceri româno-sârb (noiembrie 2012) a fost un factor favorizant în
acest sens, care a contribuit şi va facilita în continuare procesul de
consolidare a relațiilor
noastre economice. Clubul reprezintă o materializare a dorinţei oamenilor de
afaceri din cele două state de a-şi dezvolta cooperarea într-un cadru
instituţionalizat.
Evaluările noastre ne-au
arătat că cele mai facile modalităţi de intensificare a cooperării economice
bilaterale sunt reprezentate de înființarea de unităţi mixte de producţie pe teritoriul
Serbiei, care să poată să-şi exporte produsele pe terţe pieţe cu care Serbia
are acorduri de comerț
liber. Desigur, în sens mai larg, toate aceste posibilităţi de cooperare care
ne leagă şi pe care le-am dezvoltat în timp au menirea să creeze inclusiv noi
locuri de muncă, dacă e să răspund la întrebarea Dvs., atât în România, cât şi
în Serbia, iar interesul din această perspectivă este unul reciproc.
Atunci când vorbim despre
cooperarea româno-sârbă în domeniul economic nu pot să nu menţionez două
aspecte importante: primul este legat de proiectele noastre tradiționale de conlucrare, de
exemplu cele în domeniul energetic (Porțile de Fier). Printr-un efort conjugat, România şi
Serbia au realizat și
exploatează în comun acest obiectiv de importanță majoră atât pentru sistemele
hidroenergetice cât și
pentru buna desfășurare a navigației pe Dunăre; al doilea
aspect priveşte, nemijlocit, cooperarea dintre comunităţile locale din cele
două state, în cadrul diferitelor proiecte tranfrontaliere sau regionale, care
sunt finanţate din fonduri europene. Are loc în momentul de faţă o
intensificare a interacţiunii noastre pe această componentă. Aş sublinia din
această perspectivă şi potenţialul pe care etnicii români din Serbia, precum şi
minoritarii sârbi din România l-au reprezentat pentru aprofundarea relaţiilor
economice. Reiterez, în mod deosebit, interesul manifestat de către diferiţi
parteneri sârbi în desfăşurarea de proiecte, în vederea finanţării, în cadrul
Strategiei UE pentru regiunea Dunării.
Rep.: Cum vedeţi evoluţia
situaţiei comunităţii româneşti în perspectiva, să zicem, a următorilor 5 – 6
ani?
D.B.: Este dificil de elaborat o asemenea prognoză în
acest moment. Îmi doresc însă ca în această perioadă să fie înregistrate
evoluţii pozitive în planul asigurării drepturilor etnicilor români din Serbia,
în conformitate cu angajamentele bilaterale pe care partea sârbă şi le-a asumat
în domeniul protecţiei minorităţii naţionale române, precum şi cu legislaţia
internaţională pe această linie. Mai mult, în planul parcursului său european,
Serbia trebuie să acţioneze în vederea respectării criteriilor politice de la
Copenhaga, obligatorii pentru orice stat care doreşte să adere la Uniunea
Europeană.
Aş dori să remarc faptul că
autorităţile sârbe au început să abordeze (inclusiv la nivelul prim-ministrului
şi al ministrului educaţiei) problema introducerii educaţiei şi a informării în
limba română în Serbia de răsărit. Din păcate, există încă un impas în ceea ce
priveşte asigurarea serviciului religios în limba maternă pentru românii din
această regiune. Pentru România, rezolvarea acestei probleme, direct, între
cele două biserici ortodoxe, română şi sârbă, rămâne soluţia ideală şi
dezirabilă, pe care o încurajăm constant. Pe de altă parte, să nu uităm faptul
că exercitarea dreptului la religie în limba maternă şi în lăcaşuri de cult
proprii constituie un element care într-o Europă modernă ţine de sfera
drepturilor fundamentale, aspect reglementat printr-o serie de acorduri
internaţionale, documente la care atât România, cât şi Serbia sunt părţi.
În opinia noastră, trebuie să
existe egalitate de tratament şi reciprocitate în acest domeniu, pe întregul
teritoriu al Serbiei, aşa cum Episcopia Ortodoxă Sârbă din România are
posibilitatea legală de a acţiona pe întreg teritoriul României. Ca urmare, aşteptările
noastre sunt cunoscute şi sperăm ca discuţiile consistente pe acest subiect să
producă rezultate concrete.
Rep.: Ce va aduce nou
ministerul special creat pentru românii de pretutindeni, de Guvernul de la
Bucureşti?
D.B.: Odată cu formarea noului guvern, Ministerul
Afacerilor Externe a primit în structura sa fostul Departament al Românilor de
Pretutindeni, condus de către un ministru delegat, domnul Cristian David, care
este responsabil direct de problematica românilor din afara graniţelor. După anii
2000, România a cunoscut un amplu fenomen de migraţie a forţei de muncă în
statele membre UE, în acest fel creându-se comunităţi semnificative de români,
în special în Italia şi Spania. Faţă de această nouă situaţie, dar şi de
amplificarea sensibilităţilor privind afirmarea identitară în comunităţile
tradiţionale, Guvernul României şi-a adaptat acţiunea politică prin crearea
acestui departament, în cadrul Ministerului Afacerilor Externe. Este un argument în favoarea
unei abordări integrate, o chestiune legată de aplicarea de politici, strategii
şi viziuni pe care MAE român le promovează în mod tradiţional, cu acţiuni şi cu
proiecte legate de prezervarea identităţi româneşti, dacă ne referim strict la
românii din jurul frontierei. Prin această abordare instituţională integrată,
consider că a fost realizat un progres care, în curând, îşi va arăta efectele
pozitive în planul îmbunătăţirii situaţiei românilor de pretutindeni. În al
doilea rând, vă asigur că problemele românilor din jurul României rămân o prioritate
pentru acţiunile politico-diplomatice, întrucât toate dosarele bilaterale cu
vecinii României au în centrul atenţiei acest subiect, abordat din perspectiva
asigurării liberului acces la educaţie şi informare în limba maternă sau a
exerciţiului libertăţii religioase în limba română.
Rep.: Am auzit adeseori
doleanţe ale românilor din Valea Timocului legate de înfiinţarea unor institute
culturale române în diverse zone fierbinţi. Cum poate sprijini Ambasada aceste
eforturi?
D.B.: Din datele pe care le deţin, în prezent există
discuţii avansate cu privire la identificarea posibilităţilor de deschidere a
unei filiale a Institutului Cultural Român în Serbia, acţiune care, odată
concretizată, va sprijini şi facilita derularea de acţiuni culturale şi ştiinţifice
pe linia promovării identităţii naţionale, a tradiţiilor şi spiritualităţii
româneşti la nivelul minorităţii naţionale române din Serbia. Pe de altă parte,
trebuie să fim conştienţi de faptul că, în actualul context economic, România
nu beneficiază de fonduri suficiente destinate achiziţionării sau construcţiei
de clădiri în care să funcţioneze centre culturale independente, în Serbia de
răsărit sau Voivodina.
De asemenea, din informaţiile
primite, Institutul Cultural al Românilor din Voivodina va intra foarte curând
în posesia unei clădiri la Zrenjanin. Această instituţie, în opinia mea, poate
sprijini, în măsura posibilităţilor, inclusiv activităţile culturale şi
ştiinţifice ale românilor timoceni.
Rep.: Referitor la trezirea conştiinţei naţionale şi
păstrarea identităţii, unde credeţi că ar mai trebui investite fonduri din
România, în următoarea perioadă? Care ar fi chestiunile cele mai sensibile?
D.B.: România sprijină activităţile de păstrare şi
promovare a identităţii naţionale, a culturii şi valorilor tradiţionale şi
spirituale româneşti în Serbia, prin finanţarea proiectelor depuse de către
organizaţiile etnicilor români, pentru derularea de diverse evenimente pe
această linie. De asemenea, ţara noastră va continua procesul de acordare de
burse de studii în România pentru etnicii români din Serbia, numărul acestora
fiind chiar sporit din anul şcolar viitor.
Printre tipurile de acţiuni pe
care Ambasada şi Departamentul pentru Românii de Pretutindeni le-au susţinut în
mod prioritar se numără organizarea de tabere de creaţie, în România şi în
străinătate, cu participarea unor artişti români de pretutindeni; iniţierea, în
România şi în străinătate, de cursuri de excelenţă pentru artiştii
comunităţilor româneşti; derularea de concursuri şi premierea unor creaţii ale
artiştilor români de peste hotare; promovarea creaţiilor premiate; organizarea
de conferinţe, seminarii, simpozioane, manifestaţii culturale, expoziţii,
spectacole ş.a., în scopul promovării limbii, culturii şi civilizaţiei române;
organizarea de concerte în ţară şi în străinătate, cu participarea unor solişti
români sau de origine română. Aş sublinia, în mod deosebit, Forumul Românilor
de Pretutindeni, unde participarea etnicilor români din Serbia este deja
tradiţională.
Pe de altă parte însă, o mare
responsabilitate revine şi liderilor organizaţiilor româneşti din Serbia, care
trebuie să-şi prioritizeze activităţile, canalizându-şi eforturile spre acele
domenii pe care le consideră deficitare în planul menţinerii identităţii
naţionale române şi pe linia cărora trebuie să solicite sprijinul financiar al
României.
Rep.: Există premisele unei
apropieri între românii din Vojvodina şi cei din Timoc şi care ar fi soluţia
pentru realizarea acestui deziderat?
D.B.: În prezent, există premise reale pentru
apropierea şi colaborarea între românii din Voivodina şi cei din Serbia de
răsărit, o dovadă concludentă fiind discuţiile constructive pe această temă
derulate între reprezentanţii acestora, organizarea de manifestări comune
(precum festivalul de folclor „Joc Românesc” de la Jitcoviţa), participarea
comună la diverse evenimente desfăşurate în cele două regiuni, implicarea
Consiliului Naţional al Minorităţii Naţionale Române, precum şi a Casei de
Presă şi Editură „Libertatea” în situaţia românilor timoceni, etc.
Pe această linie, doresc să
subliniez importanţa unităţii, a dialogului şi colaborării între formaţiunile
româneşti de pe întreg teritoriul Serbiei, fiindcă doar uniţi etnicii români
pot reprezenta un factor de coagulare a acţiunilor pentru păstrarea şi
promovarea limbii române, a culturii, a procesului de învăţământ, comunicării
şi afirmării Bisericii Ortodoxe Române în Serbia.
Interviu realizat de
Romeo Crîşmaru
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
comentați