duminică, aprilie 24, 2016

„Operatorii pot să slujească interesele cetățenilor și pot să presteze servicii către comunitate, în situația în care respectă integral contractul și o fac cu respect și bun simț față de cetățeni și față de administrația locală”.

Interviu cu prof. drd. Doinița Mariana Chircu, candidatul PNL pentru funcția de primar al municipiului Orșova



Doinița Mariana Chircu, actualul manager al Muzeului Regiunii Porților de Fier, candidează la funcția de primar al municipiului Orșova din partea PNL. Am dorit să aflu, în acest context, opiniile doamnei în legătură cu o parte din cele mai grave probleme cu care Orșova de astăzi de confruntă. Dincolo de campania electorală, seria de interviuri pe care le-am realizat cu candidatul liberal la fotoliul de primar al Orșovei scoate în evidență soluții clare, unele dintre ele simple, care dacă s-ar fi aplicat la Orșova, nu am mai fi ajuns să vedem un municipiu sărac, cu oameni triști, sufocat de mizerie, neputință și corupție și mai ales exploatat la sânge de un operator privat care a luat în stăpânire cele mai importante servicii publice din frumoasa urbe de la malul Golfului Cerna.

În primul episod al seriei de interviuri vă prezentăm radiografia unei încercări a operatorului de a lua prizonieră administrația locală și de a se juca cu municipalitatea un joc stupid și criminal al rezilierii contractului de salubrizare. Veți vedea, de asemenea, cum ar putea Orșova să trăiască și fără FLORICOLA SA, trecând serviciile publice în administrarea municipalității și având astfel posibilitatea de a le dezvolta cu ajutorul fondurilor europene.

Reporter: Doamna Chircu, haideți să pornim această discuție de la ceea ce s-a întâmplat pe data de 21 aprilie 2016 în Consiliul Local Orșova, acolo unde s-a încercat forțarea unei rezilieri a contractului de gestiune a serviciului de salubrizare, încheiat de municipalitate, în anul 2006, cu FLORICOLA SA, pe cale unilaterală, astfel încât operatorul să poată cere daune majore în instanță și să blocheze activitatea administrației locale. Nu a fost să fie, deoarece consilierii s-au trezit la realitate, dar cum comentați această situație delicată?

Doinița Mariana Chircu: Vreau să vă spun că ședința Consiliului Local al municipiului Orșova din data de 21 aprilie 2016 este o ședință care a încununat (cu ghilimelele de rigoare) toată activitatea nebenefică pentru Orșova, din ultimii ani, adică un consiliu care nu a înțeles sub nicio formă că menirea mandatului primit din partea cetățenilor, este aceea de a sluji interesele cetățenilor. Din păcate, acest lucru se întâmplă de mulți ani la Orșova și nici măcar acum, când actualul consiliu se apropia de finalul mandatului, nu au înțeles că trebuie să aducă totul într-o legalitate și, deciziile și votul să fie luate în deplină cunoștință de cauză, pentru a sluji interesele oamenilor care i-au trimis în calitate de consilieri să le gestioneze destinele. Asistăm la o situație în care, din punctul meu de vedere, și nu numai al meu, domnul primar și domnul viceprimar, adică domnul Manea și domnul Stan, au creat o situație ca să îi conducă pe consilieri către o soluție favorabilă operatorului. Cu câtva timp înainte, operatorul, firma FLORICOLA SA, a făcut o solicitare către Consiliul Local și către primar pentru rezilierea pe cale amiabilă a contractului de salubrizare, un serviciu pe care l-a gestionat timp de 10 ani. În urma acestei solicitări, adresate Consiliului Local, acesta din urmă a dat un vot pe o hotărâre prin care l-au mandatat pe primarul Ion Manea să negocieze cu operatorul tot ce trebuie negociat, adică: termenul de încetare a contractului, deoarece operatorul voia să se încheie la 1 mai 2016 și condițiile în care încetează contractul, pe cale amiabilă. Termenul era unul prea grăbit și ar fi adus municipiul Orșova într-o situație de gestionare a deșeurilor, nefavorabilă oamenilor. De aceea, consilierii PNL au cerut în repetate rânduri, pentru că lucrul acesta se întâmplă cam de mai bine de o lună, au cerut să fie decalat acest termen cu aproximativ 4 luni de zile, un termen rezonabil pentru a angaja un alt operator care să gestioneze acest serviciu, sau pentru a avea timp suficient de organizare, la nivelul administrației locale, a unui serviciu public care să preia această salubrizare și să-și creeze cadrul favorabil și legal de a lucra în interesul cetățenilor. Deci, pe de o parte, a fost termenul, iar pe de altă parte, consilierii PNL au cerut să se analizeze cu maximum de atenție din parte aparatului Primăriei modul cum s-a derulat acest contract și dacă părțile implicate în contract, FLORICOLA și administrația locală, și-au onorat clauzele prevăzute în contractul inițial. Ei bine, în loc să se întâmple acest lucru, primarul a dat un ordin verbal viceprimarului Stan și unui consilier, precum și unei părți din aparatul propriu să se deplaseze la sediul firmei FLORICOLA și să discute cu operatorul despre încetarea pe cale amiabilă a acestui contract.

Reporter: Cum ar fi trebuit să se procedeze corect, instituțional și fără a genera suspiciuni sau abuzuri?

Doinița Mariana Chircu: Eu spun că este un abuz pentru că, verbal, totuși, primarul a dispus ca un consilier, indiferent ce culoare politică are acesta, să se deplaseze la sediul unei firme cu care autoritatea locală avea contract. Mi se părea absolut normal ca primarul mandatat de consiliul local să constituie o comisie din aparatul propriu și să invite în scris reprezentanții operatorului, la negocieri. Această negociere trebuia să se finalizeze cu un proces verbal care să consemneze termenul de încetare pe cale amiabilă și condițiile în care se face această încetare pe cale amiabilă.

La mapă, consilierii au avut un raport întocmit de viceprimarul Stan Stelică, pe care consilierii PNL l-au contestat verbal, încă de la ședința de îndată de data trecută (n.n.: 13 aprilie 2016), pentru că acel raport nu are autoritatea unui proces verbal, este mai mult ca o informare din partea viceprimarului, semnată de viceprimar, cum că s-au deplasat, au făcut o vizită, au discutat variante, variante de încetare, variante de continuare a activității operatorului, cu mențiunea că operatorul a pretins o alocare de sume suplimentare pentru a-și presta serviciile respective, era un fel de ghiveci care, pe de o parte să favorizeze operatorul, pe de altă parte să pună consilierii într-o situație de a vota în necunoștință de cauză rezilierea acestui contract, după care operatorul se putea îndrepta către instanță și să acționeze în judecată Consiliul Local că a făcut o încetare unilaterală, atâta timp cât nu era procesul verbal de negociere.

Reporter: Deci se urmărea blocarea activității municipalității!

Doinița Mariana Chircu: Da, să blocheze activitatea municipalității și, poate și mai mult decât atât, să ceară daune consilierilor care ar fi luat o decizie abuzivă. Se putea interpreta că este o decizie unilaterală abuzivă, atâta timp cât hotărârea respectivă nu era fundamentată prin niște documente care sunt impuse a exista într-o asemenea situație. Eu consider că a existat o complicitate care să conducă la o situație favorabilă operatorului și care să nu servească interesele cetățenilor din Orșova.

Reporter: Ce va trebui să facă viitorul Consiliu Local, pentru că în sarcina acestuia va cădea soluționarea acestui conflict mocnit?

Doinița Mariana Chircu: Viitorul consiliu, pentru că s-a lăsat în sarcina viitorului consiliu, va trebui să tranșeze aceste lucruri. Viitorul consiliu va trebui să analizeze conform legii condițiile în care se acceptă solicitarea operatorului și să creeze un cadru legal pentru încetarea activității operatorului de prestare a serviciului de salubrizare. Eu, dacă cetățenii municipiului Orșova, prin votul lor, vor avea încredere să mă desemneze primar, vreau să fac următoarea remarcă: Apreciez că operatorii, la modul general spunând, pot să slujească interesele cetățenilor și pot să presteze servicii către comunitate, în situația în care respectă integral contractul și o fac cu respect și bun simț față de cetățeni și față de administrația locală. Din punctul meu de vedere, dat fiind faptul că eu am comunicat în această perioadă și de-a lungul timpului, și acum când am strâns semnăturile pentru depunerea candidaturii, am comunicat în permanență cu cetățenii și sunt foarte nemulțumiți de aspectul orașului, de modul cum se colectează deșeurile, de mizeria care domnește în municipiul Orșova, eu consider că acest contract, mai ales că o cere chiar operatorul, trebuie să înceteze!

Reporter: Dar aș dori să vă supun atenției și o altă variantă, la care cel mai probabil v-ați gândit: Nu ar trebui, oare, ca aceste servicii publice să fie prestate de municipalitate și nu de operatori privați?

Doinița Mariana Chircu: Administrația locală trebuie să se organizeze pentru crearea unui serviciu public, care să presteze mai multe servicii către populație, printre care și serviciul de salubrizare. Consider că astfel autoritatea locală își asumă cu respect și decență și în termeni de legalitate prestarea unui serviciu extrem de important pentru sănătatea și aspectul municipiului Orșova, pentru sănătatea și mulțumirea cetățenilor din Orșova.

Reporter: Cu alte cuvinte, dumneavoastră spuneți că administrația locală, municipalitatea, ar trebui să gestioneze singură aceste tipuri de servicii publice, în așa fel încât și primarul, dar și consilierii să poată răspunde direct în cazul neîndeplinirii sarcinilor în interesul comunității, adică cetățenii să nu mai fie prizonierii unei firme private?


Doinița Mariana Chircu: Așa este și vă pot spune că există nenumărate exemple de bună practică în acest sens. Există comunități care au servicii publice și care prestează și serviciul de salubrizare către populație și consider că acest lucru responsabilizează. Serviciul public care să exercite salubrizarea municipiului și să sprijine cetățenii în gestionarea deșeurilor este o necesitate din punctul meu de vedere, pentru că obligă atât administrația locală, cât și pe fiecare consilier în parte, să răspundă de aceste prestații și de calitatea lor. Și mai consider, de asemenea, că pe fonduri europene se pot crea condițiile impuse de directivele europene în gestionarea deșeurilor, ceea ce municipiul Orșova nu are creat la momentul acesta și mai consider că pot fi economisite sume de bani pe acest serviciu dacă el va fi prestat de un serviciu public al Primăriei și sumele economisite să fie direcționate pentru întâmpinarea și rezolvarea altor nevoi ale comunității.