Alături de Moldova
Ţara vecină şi soră, Republica Moldova, se
confruntă duminică, 28 noiembrie 2010, cu alegeri parlamentare anticipate, după
ce absolut toate încercările de alegere a unui preşedinte au eşuat. Ce
semnificaţie au aceste alegeri pentru noi românii? Una majoră, dacă ne gândim
doar la faptul că ar putea fi pasul al doilea, decisiv, către democraţie,
civilizaţie europeană şi desfiinţarea comunismului.
Pentru România, alegerile de
duminică sunt, de asemenea, ocazia istorică de a vedea şterse, o dată pentru
totdeauna, graniţele, iar asta nu în adevăratul sens al cuvântului, ci prin
imediata aderare a Republicii Molova la Uniunea Europeană. De altfel, nu ar fi
nedrept, istoric vorbind, dar şi sufleteşte, să nu mai existe graniţe între
România şi ţări membre ale UE, precum Bulgaria, Ungaria şi în viitor Serbia, şi
să persiste graniţe între România şi sora geamănă de dincolo de Prut?. Iată,
deci, cât de importante pot fi pentru noi aceste alegeri parlamentare, pe care,
cu siguranţă, trebuie să le trăim şi să le simţim ca şi cum ar fi ale noastre.
Spre diferenţă de România, în Republica Moldova, Constituţia prevede alegearea
preşedintelui de către Parlament, fiind necesară ori crearea unei coaliţii
solide ori desemnarea, prin vot, a unei majorităţi confortabile. Moldovenii nu
îşi pot alege direct preşedintele şi nici nu au vrut acest lucru, deoarece este
suficient să ne amintim de eşecul lamentabil al referendumului republican
constituţional din 5 septembrie 2010, când procentul insuficient de participanţi
la vot nu a putut duce la validarea referendumului. Prin acel referendum s-a
încercat o modificare a Constituţiei, astfel încât preşedintele să poată fi
ales direct de către popor şi nu în Parlament. Evoluţia situaţiei de criză politică din
Moldova este una dramatică. După alegerile
parlamentare din 5 aprilie 2009 şi alegerile anticipate din 29 iulie
2009, Parlamentul urma să aleagă în funcţie Preşedintele Republicii Moldova,
însă în anul 2009 au eşuat toate cele patru 4 tentative de alegere a şefului
statului pe cale parlamentară. În perioada ce a urmat (decembrie 2009 — iulie
2010) au fost întreprinse diverse tentative de soluţionare a situaţiei,
inclusiv implicarea structurilor internaţionale pentru mediere în conflict
(Consiliul Europei, Comisia de la Veneţia, UE). Ca urmare a eşuării
încercărilor de alegere în Parlament a Preşedintelui Republicii Moldova şi după
adresarea oficială a Preşedintelui în exerciţiu al ţării, la 21 septembrie 2010,
Curtea Constituţională a emis Avizul privind constatarea circumstanţelor care
justifică dizolvarea Parlamentului, iar la 28 septembrie, preşedintele
interimar al Republica Moldova a semnat decretul privind dizolvarea
Parlamentului şi a stabilit data de 28 noiembrie 2010 pentru desfăşurarea
alegerilor anticipate. O istorie tristă şi plină de neprevăzut pentru vecinii
noştri de dincolo de Prut, care duminică pot vota atât pentru eliminarea
definitivă a comunismului bolşevic, dar şi pentru a fi cu un pas în Uniunea
Europeană. În toată această perioadă, trebuie spus şi chiar trebuie subliniat
că România a fost alături de Moldova, iar sprijinul nemijlocit venit de la sora
membră a UE s-a centrat pe implementarea unor proiecte transfrontaliere şi de
preaderare, unele dintre acestea fiind asumate de România chiar şi în cazuri în
care colaborarea ar fi trebuit să fie trilaterală (România – Moldova –
Ucraina), dar a devenit bilaterală, datorită unui misterios dezinteres al
Ucrainei. România a fost, aşadar, şi rămâne, singurul sprijin de nădejde al
Moldovei, în demersurile acesteia de a intra în marea familie europeană, iar
scrutinul de duminică este pentru România la fel de crucial ca şi pentru sora
de peste Prut, Moldova.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
comentați